Mutiara kata

"Gunakanlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara iaitu masa muda sebelum tua,sihat sebelum sakit,kaya sebelum miskin,lapang sebelum sempit dan hidup sebelum mati" (Hadis Riwayat Al-Hakim & Al-Baihaqi)

REFLEKSI PENGHASILAN BLOG


 Pengalaman membuat blog merupakan satu pengalaman yang baru bagi saya. Sebelum ini saya berhasrat untuk memiliki blog saya sendiri. Tetapi disebabkan kekangan dari segi masa saya terpaksa menangguhkan hasrat saya itu terlebih dahulu. Pada mulanya saya menjangkakan terlalu sukar untuk menyiapkan sebuah blog. Dengan mengikuti kursus Teknologi dan Inovasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran Biologi, akhirnya saya berjaya menyiapkan blog saya sendiri secara asasnya. Bagi menyiapkan blog, saya perlu memperuntukkan sedikit masa dengan teknik cuba jaya. Dengan ini saya akan lebih memahami paparan muka yang disediakan oleh ‘blogger’. Di samping itu, bantuan daripada pensyarah, rakan dan laman sesawang ‘Youtube’ turut membantu saya menyiapkan blog saya ini. Apa yang anda perlukan untuk membuat sebuah blog ialah mempunyai akaun google terlebih dahulu.  Setelah itu anda perlu pergi ke laman sesawang ‘blogger’ dan daftar masuk. Kemudian anda hanya perlu mengikut arahan secara berperingkat. Tidak sampai 20 minit masa yang diperuntukkan bagi menyiapkan sebuah blog secara asasnya. Memiliki sebuah blog tersendiri memberikan saya satu peluang dan kelebihan. Antara peluang dan kelebihannya ialah saya dapat berinteraksi dan berkongsi pendapat dengan rakan blog yang lain mengenai sesuatu topik mahupun artikel. Ini hanya menerusi internet tanpa perlu bersemuka. Dalam pada itu, saya juga dapat berkongsi bahan bantu mengajar terutamanya subjek biologi dengan rakan blog. Menerusi blog, saya boleh memuat naik dokumen seperti ‘words’, ‘powerpoint’ dan pelbagai jenis dokumen. Saya juga boleh memuat naik gambar dan video untuk dikongsi dengan orang lain yang melayari laman blog saya. Kesimpulannya memiliki sebuah blog merupakan satu peluang dan kelebihan jika kita memanfaatnya sebaik mungkin. 
Category: 0 comments

0 comments:

Post a Comment