Mutiara kata

"Gunakanlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara iaitu masa muda sebelum tua,sihat sebelum sakit,kaya sebelum miskin,lapang sebelum sempit dan hidup sebelum mati" (Hadis Riwayat Al-Hakim & Al-Baihaqi)

REFLEKSI ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


Dalam tempoh terdekat yang telah kita lalui, saya yakin kita semua sentiasa dalam kejutan kerana perubahan yang berlaku begitu drastik sekali. Dunia pendidikan kita juga tidak terkecuali daripada simbahan arus perdana perubahan ini. Pelbagai penemuan dalam ciptaan sains dan teknologi membuatkan dunia pendidikan yang begitu konservatif nampak tidak dapat bertahan lagi. Terma-terma seperti komputer, teknologi makumat, teknologi maklumat dan komunikasi, kad pintar, sekolah pintar, dan lain-lain lagi membuat kita semua akur bahawa perubahan sentiasa berlaku dan kita sebahagian daripadanya. Kita boleh memilih untuk mendahuluinya atau sentiasa bersamanya atau menjadi pemerhati dan mengikutinya dari belakang. Tepuk dada, tanya selera. Kalau kita memperkatakan tentang ICT dalam pendidikan, ramai yang berkata bahawa ia membawa impak yang besar kepada dunia pendidikan. ICT telah mengubah cara kita mengajar dan cara pelajar belajar. Selaras perkembangan semasa, kemahiran ICT menjadi kemestian bagi membolehkan guru dan pelajar kompeten.  Jika organisasi kita mempunyai infrastruktur dan infostruktur yang sesuai, pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dengan berbantukan kemudahan ICT ini akan mengoptimumkan pembelajaran. Sebagai contoh pentaksiran yang disarankan dalam pelaksanaan Sekolah Bestari di Malaysia menekankan pelaksanaan secara berpusatkan murid dan megambilkira nilai, minat, sikap dan aptitud murid. Pentaksiran tidak tertumpu kepada laporan prestasi murid melalui markah atau gred sahaja, dengan menggunakan peperiksaan setara semata, tanpa mengira kebolehan individu. Pelaksanaannya tidak formal dan dilakukan secara berterusan sebagai pelengkap kepada proses pengajaran dan pembelajaran.  Pentaksiran berfokus kepada medapat maklumat berkaitan dengan perkembangan pelajar untuk memudahkan tindakan susulan. Pendidik memainkan peranan penting dalam mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian pelajar. Jesteru itu kemudahan ICT sudah menjadi satu keperluan dalam banyak bidang tugas pada masa ini. Kesungguhan bagi memastikan tiada yang ketinggalan daripada kemudahan dan perkembangannya telah ditunjukkan oleh semua pihak sama diperingkat pembuat dasar mahupun dipihak pelaksana. Oleh itu para pendidik perlu memperlengkapkan diri dengan kemahiran-kemahiran yang ada bagi mengharungi cabaran dunia ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

Category: 0 comments

0 comments:

Post a Comment