Mutiara kata

"Gunakanlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara iaitu masa muda sebelum tua,sihat sebelum sakit,kaya sebelum miskin,lapang sebelum sempit dan hidup sebelum mati" (Hadis Riwayat Al-Hakim & Al-Baihaqi)

REFELKSI PENGGUNAAN PERISIAN SMARTBOARD

Penggunaan teknologi bilik darjah sentiasa meningkat dan berkembang. Kepentingan memperkenalkan pelajar kepada teknologi semasa adalah sebahagian daripada matlamat pendidikan dalam menyediakan mereka untuk masa depan. Salah satu kemajuan teknologi baru yang saya pelajari adalah penggunaan Smartboard untuk meningkatkan pengetahuan pelajar. Smartboard terdiri daripada komputer, perisian Smartboard, papan putih interaktif dan sebuah projektor. Smartboard menghasilkan gaya pembelajaran yang berlainan. Sebagai contoh, ia boleh menyimpan nota guru, menunjukkan video, dan membenarkan pelajar untuk meluahkan idea mereka sendiri di dalam kelas. Dengan menggunakan Smartboard, pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih dinamik dan menarik berbanding penggunaan papan putih biasa dan pen maker di sekolah. Sehubungan itu, ia dapat meningkatkan penglibatan pelajar secara aktif di bilik darjah. Dalam pada itu, pelajar boleh berkongsi kerja mereka dan melibatkan diri dalam perbincangan. Smartboard menyediakan kaedah pembelajaran secara hands-on kepada pelajar. Di samping itu, perisian ini mampu mendorong peningkatan interaksi dikalangan pelajar dan guru itu sendiri. Smartboard juga dapat membantu guru dengan menjimatkan masa daripada menulis di papan putih serta dapat menyimpan dan mencetak bahan-bahan pengajaran yang telah dibina. Selain itu, perisian ini boleh melakukan perkara-perkara yang sangat jauh berbeza dengan overhead projector tradisional. Kesimpulannya, Smartboard dapat menarik perhatian pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Menerusi penggunaan Smartboard , secara tidak langsung pelajar telah diasuh dan mereka merasa selesa menggunakan teknologi pada usia yang awal. Ini akan memudahkan mereka memahami teknologi yang canggih dan rumit masa hadapan.


Category: 0 comments

0 comments:

Post a Comment